Aproapele şi globalizarea
Text: Luca 10:25-37
Introducere
- esenţa Legii (preluată în NT): iubirea de Dumnezeu şi de aproapele
- problema învăţătorului Legii: întrebarea/obiecţia sa nu vizează iubirea lui Dumnezeu ci iubirea aproapelui
- la fel, pentru mulţi credincioşi, provocarea nu este aceea de a-L iubi pe Dumnezeu (El e bun, drept, nevăzut etc.) ci aproapele, care adesea nu este agreabil şi „demn” de a fi iubit
- în vremea noastră, iubirea de aproapele devine un mandat foarte complex, mai ales datorită unei trăsături a lumii noastre: globalizarea – de unde şi titlul predicii
- descrierea globalizării:
- „evenimente care au loc într-o parte a globului au repercusiuni din ce în ce mai ample asupra societăților și problemelor din alte părți ale globului” (Wikipedia).
- Reducerea lumii la un sat – „satul global”: distanţe mici, toţi se cunosc, comunică între ei, interacţionează cu uşurinţă
- Cine este aproapele meu (v. 29)? – Orice om aflat în dificultate, despre care eu ştiu şi pentru care pot face ceva
- Orice om – inclusiv unul cu care nu am nici o relaţie, sau am o relaţie tensionată: iudeu (învăţătorul Legii) vs. samaritean
- … aflat în dificultate: socială (tâlhărit, dezbrăcat), medicală (bătut), spirituală („cobora din Ierusalim la Ierihon”)
- … despre care eu ştiu: „l-a văzut” (v. 31, 32, 33)
- … şi pentru care pot face ceva: se subînţelege că fiecare dintre cei trei (preot, levit, samaritean) puteau face ceva pentru el
- Ce înseamnă a-mi iubi aproapele (ca pe mine însumi) (v. 27b)
- A mă apropia de el: preotul şi levitul au văzut şi au trecut pe alături (v. 31-32); samariteanul „a venit în locul unde era el” (v. 33)
- A observa cu atenţie: primii doi au văzut de la distanţă, samariteanul „a venit” şi apoi „a văzut” (îndeaproape)
- A empatiza, a avea milă (v. 33b): a te pune în locul lui
- A investi pentru binele/salvarea lui: timp (până a doua zi, v. 34), resurse (untdelemnt, vin, animal, bani), obiective (ratate din cauza întârzierii sau a resurselor diminuate)
- Ce implicaţii are globalizarea pentru iubirea aproapelui?
- Avantaje (specifice „satului”)
- Distanţele scad, datorită mijloacelor de transport, ridicării vizelor ==> pot ajunge repede (ca samariteanul) la aproapele meu aflat în dificultate sau nemântuit
- Informaţiile despre ceilalţi abundă: internet, Facebook, CV-uri online ==> ştiu sau pot afla multe (ca samariteanul) despre dificultăţile semenilor mei, despre lumea nemântuită
- Contactarea celuilalt e uşoară, datorită mijloacelor de comunicare (telefon, radio, TV, internet/Skype – gratuit!) ==> e uşor să îl contactez pe aproapele aflat în dificultate (să îmi spună problemele, să discutăm soluţii posibile, să i-L împărtăşesc pe Hristos)
- Intervenţiile sunt la îndemână: transfer bancar, comandă produse online (incl. flori!) pt. persoane din alte colţuri ale lumii; trimitere de mesaje/texte/cărţi cu conţinut creştin online
- Provocări
- Numărul celor care pot fi „aproapele meu” este imens: samariteanul a găsit într-o zi unul, eu pot identifica zilnic sute/mii de cazuri pentru care aş putea face ceva
- Resursele limitate pentru numărul de cazuri
- Neglijarea celor de lângă mine, sau a celor pentru care am responsabilităţi speciale (familie, persoane apropiate)
- Revelionul/”întâlnirile” în care fiecare este pe telefon cu persoane din diverse colţuri ale lumii; comunicăm incomparabil mai mult cu „prietenii” de pe Facebook decât cu vecinii noştri sau poate chiar cu cei din casele noastre!
- Fenomenul „care drain” (în loc să îngrijim de cei neputincioşi din casele noastre, îngrijim de cei din Germania, Italia etc.)
- Imunizarea faţă de cei în suferinţă sau nemântuiţi, datorită numărului mare de cazuri cunoscute
- Capcanele: unii dintre „cei căzuţi între tâlhari” în spaţiul virtual, sunt ei înşişi tâlharii. Risc să devin fie prea naiv, fie prea suspicios şi indiferent.
- Sugestii şi observaţii practice
- Ai grijă pe câţi vrei să ajuţi
- Pericolul sindromului mesianic: încerc să-i salvez pe toţi şi nu pot, iar aceasta duce la descurajare, epuizare, etc.
- Pericolul neimplicării: ilustraţia cu copilul şi stelele de mare – nu pot face o diferenţă globală, dar pot face o diferenţă pentru cele salvate
- Fii un bun broker (persoana de legătură, facilitator): când nu ai tu resursele necesare, dar poarte ştii atât pe unii care au nevoie cât şi pe unii care au resurse
- Păstrează modelul apostolic! Începe cu Ierusalimul (familia, colegii, vecinii), dar ţinteşte către marginile pământului (Fap. 1:8)!
- Lucrează în echipă! Samariteanul a făcut „echipă” cu hangiul, ca să aibă un impact mai mare (pe termen mai lung).
Postat in: Alex Neagoe, Schițe de predici De catre: betel February 9, 2014